MATEMATIKA NA DRUHÉM STUPNI - NÁZORNĚ A S OHLEDEM NA TRAUMATA
28. - 29. března 2026
Sobota 10.00 - 19.00, neděle 9.00 - 16.00
K financování kurzu lze využít prostředky z šablon)*
Cena 7 500 Kč bez DPH
Objevte, jak může být matematika na druhém stupni srozumitelná, smysluplná a přístupná pro všechny žáky. Workshop propojuje práci s montessori materiály s principy traumasenzitivního a nervovému systému přívětivého učení. Získejte inspiraci, jak podpořit radost z matematiky i u těch, kteří se jí dosud spíše obávali.
Montessori pomůcky poskytují na prvním stupni základní školy osvědčený způsob, jak učit matematiku názorně, činnostně a srozumitelně. Na druhém stupni však často chybí jasně strukturované koncepce výuky, a právě zde je klíčové poskytnout žákům konkrétní vizuální oporu pro pochopení abstraktnějších matematických procesů.
Ačkoli práce s pomůckami nemá na druhém stupni tak zásadní roli jako v nižších ročnících, úvodní lekce i procvičování mohou být prováděny činnostně a názorně. Estetika i přehlednost pomůcek jsou důležité i pro starší děti a dospívající – pomáhají jim totiž otevřít se matematice a porozumět jejím principům.
Obsah workshopu:
- Výrazy a rovnice s rovnicovou podložkou a rovnicovým rámem (včetně kvadratických výrazů), soustavy rovnic
- Podíly a jejich převody: zlomky, procenta a desetinná čísla
- Funkce a grafy
- Další číselné soustavy: např. binární soustava a kaktovické číslice
Zvláštní důraz bude kladen na učení matematiky v souladu s potřebami nervového systému a s ohledem na možné traumatické zkušenosti žáků. Ani nejlepší materiál nepomůže, pokud se děti či dospívající nedokážou matematice otevřít kvůli dřívějším nepříznivým zkušenostem nebo vnitřním blokům.
Společně se zamyslíme nad tím:
- Kdy a proč žáci "vypínají", když přijde řeč na matematiku?
- Jak můžeme podpořit jejich chuť učit se a zapojit všechny smysly?
Představíme si také model regulace nervového systému jako praktický nástroj pro práci v situacích, kdy běžné přístupy selhávají. Tento model pomáhá porozumět tomu, kdy je mozek ve stavu otevřeném učení a co je potřeba k tomu, aby se žáci mohli do takového stavu dostat.
Pro koho je kurz určen:
Kurz je určen zejména učitelům matematiky na druhém stupni základních škol, pedagogickým asistentům, speciálním pedagogům a všem, kdo hledají inspiraci, jak matematiku vyučovat názorně, s respektem k individuálním potřebám žáků a s ohledem na jejich emoční bezpečí.
Hodinová dotace : 16 hodin
Místo konání:
Základní a mateřská Montessori škola Kladno, Pařížská 2249
)*MŠMT ke dni 1.9.2023 zrušilo akreditace průběžného vzdělávání. Akreditace již není podmínkou pro čerpání finančních prostředků z dotačních programů, zejména z tzv. šablon Operačního programu Jana Amos Komenský nebo výzev v rámci Národního plánu obnovy. Více na stránkách ministerstva.
Máte nějaké dotazy? Zašlete nám je prostřednictvím formuláře níže:
